Musiksalen

2013-11-25
14:19:04

Vi spelar instrument
 

2013-11-25
14:13:00

Musiklyssning
Vi lyssnar på Beethovens Symphony no. 5 och pratar om vad vi tänker på när vi hör musiken.

 

 

2013-11-24
20:05:59

Musikord att känna till i åk 6

Rytm: Har med tid att göra. Hur lång en ton eller ett slag är. Hur länge det dröjer innan nästa 
slag kommer. Rytmisk betyder att det finns mycket rytm i musiken och gärna mycket
rytminstrument, t ex trummor och liknande.

Puls: ”Grunden” till rytmen. Jämna slag som finns i bakgrunden av nästan all musik. Kan
vara långsam eller snabb.

Takt: När man delar in musikens puls i lika stora bitar med lika antal pulsslag i varje bit.
Taktarter: T ex fyrtakt, tretakt eller tvåtakt. Hur många pulsslag som får plats i varje takt. 1 2 3 4, 1
2 3 4 eller 1 2 3, 1 2 3

Tempo: Hur snabbt eller långsamt musiken eller rytmen spelas.

Perioder: Nästan all musik delas in i perioder som ofta är t ex 8 takter eller 4 takter långa. Varje
period känns som att den är en liten egen del och att musiken ”börjar om” när en ny
period kommer. En trummis behöver ha bra periodkänsla för att räknas som duktig.

********************************************************************************************************************

Klang: Ljud som låter bra, ”klingar skönt” till skillnad från t ex buller eller brus. ”Instrumenten
hade en vacker klang”, ” Musiken klingade mellan husen.”

Dynamik: Styrka i musiken, hur starkt man spelar.
I noterna kan man skriva in vilken styrka musiken ska ha.
Då använder man bl a dessa ord:
Piano- svagt
Forte - starkt
Crescendo - starkare och starkare
Diminuendo - svagare och svagare

Ton: Ett ljud som har en särskild, bestämd tonhöjd, se nedan.

Tonhöjd: Hur ”ljus” eller ”mörk” en ton från en röst eller ett instrument låter. Höga toner har
hög frekvens (många svängningar per sek) och låter ”ljust”, Låga toner har låg frekvens
(få svängningar) och låter ”mörkt”

Skala: Ordet betyder trappa. En serie av toner som skrivs i rätt ordning, ofta från låga toner till
höga. I en skala finns alla toner som ingår i en tonart med, som ett slags tonförråd.
T ex C-durskala: CDEFGAB(C)

********************************************************************************************************************

Melodi: Toner som följer efter varandra och bildar ett sammanhang.

Ackord:
Flera toner tillsammans, samklang av toner.

Intro: Förspel innan själva låten (oftast versen) börjar.

Vers: En del av en låt eller visa som ofta kommer först. Ofta olika text varje gång samma
melodi återkommer.

Refräng: En del av en låt eller visa som återkommer flera gånger, oftast med samma text. Bör
gärna vara ”klatschig” och något man kommer ihåg.

Stick: En del av en låt som bara kommer en gång mot slutet. Har annan melodi än vers och
refräng och avslutas ibland med en tonartshöjning.

Brygga: En del som kommer mellan vers och refräng och bygger upp energin inför den
kommande refrängen. Ibland (men inte alltid) samma text alla gånger den kommer.

http://tiundamusik.weebly.com/uploads/5/2/6/2/5262180/musikord_6.pdf


2013-11-16
22:28:00

Kunskapskrav för slutet av årskurs 6
E
Eleven kan delta i gemensam sång och följer då i 
någon mån rytm och tonhöjd. Eleven kan även spela delar av en enkel anpassad melodi-, bas- och slagverksstämma samtbidra till ackompanjemang på ett ackordinstrument med några ackord. Dessutom sjunger eller spelar eleven på något instrument i viss mån med tajming.

C
Eleven kan delta i gemensam sång och följer då relativt säkert rytm och tonhöjd. Eleven kan även spela övervägande delar av en enkel anpassad melodi-, bas- och slagverksstämma samt ackompanjera på ett ackordinstrument och byter då någraackord med flyt. Dessutom sjunger eller spelar eleven på något instrument medrelativt god tajming och med relativt passande karaktär.

A
Eleven kan delta i gemensam sång och följer då med säkerhet, rytm och tonhöjd. Eleven kan även spela en enkel anpassad melodi-, bas- och slagverksstämma samt ackompanjera på ett ackordinstrument och byter då ackord med flyt. Dessutom sjunger eller spelar eleven på något instrument med god tajming och med passandekaraktär.

*

E
Eleven kan, utifrån egna musikaliska idéer, bidra till att skapa musik genom att med hjälp av röst, instrument eller digitala verktyg utgå från några enkla musikaliska mönster och former och pröva hur dessa kan bidra till en fungerande komposition.

C
Eleven kan, utifrån egna musikaliska idéer, skapa musik genom att med hjälp av röst, instrument eller digitala verktyg utgå från några enkla musikaliska mönster och former och pröva hur dessa kan sättas samman till en i vissa delar fungerande komposition.

A
Eleven kan, utifrån egna musikaliska idéer, skapa musik genom att med hjälp av röst, instrument eller digitala verktyg utgå från några enkla musikaliska mönster och former och pröva hur dessa kan sättas samman till en i stora delar fungerande komposition.

*

E
Eleven kan föra enkla resonemang om eget och andras musicerande. Eleven kan även uttrycka sig på ett enkelt sätt om egna musikupplevelser samt beskriva och ge exempel på hur musik kan påverka människor. Dessutom kan eleven med viss säkerhet urskilja och ge exempel på musikaliska karaktärsdrag från olika genrer och kulturer samt medviss säkerhet ge exempel på instrument från olika instrumentgrupper.

C
Eleven kan föra utvecklade resonemang om eget och andras musicerande. Eleven kan även uttrycka sig på ett utvecklat sätt om egna musikupplevelser samt beskriva och ge exempel på hur musik kan påverka människor. Dessutom kan eleven med relativt godsäkerhet urskilja och ge exempel på musikaliska karaktärsdrag från olika genrer och kulturer samt med relativt god säkerhet ge exempel på instrument från olika instrumentgrupper.

A
Eleven kan föra välutvecklade resonemang om eget och andras musicerande. Eleven kan även uttrycka sig på ett välutvecklat sätt om egna musikupplevelser och beskriva och ge exempel på hur musik kan påverka människor. Dessutom kan eleven med godsäkerhet urskilja och ge exempel på musikaliska karaktärsdrag från olika genrer och kulturer samt med god säkerhet ge exempel på instrument från olika instrumentgrupper.


http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/grundskoleutbildning/grundskola/musik


2013-11-16
22:23:54

Kunskapskrav för betyget A i slutet av årskurs 6

Eleven kan delta i gemensam sång och följer då med säkerhet, rytm och tonhöjd. Eleven kan även spela en enkel anpassad melodi-, bas- och slagverksstämma samt ackompanjera på ett ackordinstrument och byter då ackord med flyt. Dessutom sjunger eller spelar eleven på något instrument med god tajming och med passandekaraktär.

Eleven kan, utifrån egna musikaliska idéer, skapa musik genom att med hjälp av röst, instrument eller digitala verktyg utgå från några enkla musikaliska mönster och former och pröva hur dessa kan sättas samman till en i stora delar fungerande komposition.

Eleven kan föra välutvecklade resonemang om eget och andras musicerande. Eleven kan även uttrycka sig på ett välutvecklat sätt om egna musikupplevelser och beskriva och ge exempel på hur musik kan påverka människor. Dessutom kan eleven med godsäkerhet urskilja och ge exempel på musikaliska karaktärsdrag från olika genrer och kulturer samt med god säkerhet ge exempel på instrument från olika instrumentgrupper.

http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/grundskoleutbildning/grundskola/musik


2013-11-16
22:23:04

Kunskapskrav för betyget C i slutet av årskurs 6

Eleven kan delta i gemensam sång och följer då relativt säkert rytm och tonhöjd. Eleven kan även spela övervägande delar av en enkel anpassad melodi-, bas- och slagverksstämma samt ackompanjera på ett ackordinstrument och byter då någraackord med flyt. Dessutom sjunger eller spelar eleven på något instrument medrelativt god tajming och med relativt passande karaktär.

Eleven kan, utifrån egna musikaliska idéer, skapa musik genom att med hjälp av röst, instrument eller digitala verktyg utgå från några enkla musikaliska mönster och former och pröva hur dessa kan sättas samman till en i vissa delar fungerande komposition.

Eleven kan föra utvecklade resonemang om eget och andras musicerande. Eleven kan även uttrycka sig på ett utvecklat sätt om egna musikupplevelser samt beskriva och ge exempel på hur musik kan påverka människor. Dessutom kan eleven med relativt godsäkerhet urskilja och ge exempel på musikaliska karaktärsdrag från olika genrer och kulturer samt med relativt god säkerhet ge exempel på instrument från olika instrumentgrupper.

http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/grundskoleutbildning/grundskola/musik


2013-11-16
22:22:00

Kunskapskrav för betyget E i slutet av årskurs 6

Eleven kan delta i gemensam sång och följer då i någon mån rytm och tonhöjd. Eleven kan även spela delar av en enkel anpassad melodi-, bas- och slagverksstämma samtbidra till ackompanjemang på ett ackordinstrument med några ackord. Dessutom sjunger eller spelar eleven på något instrument i viss mån med tajming.

Eleven kan, utifrån egna musikaliska idéer, bidra till att skapa musik genom att med hjälp av röst, instrument eller digitala verktyg utgå från några enkla musikaliska mönster och former och pröva hur dessa kan bidra till en fungerande komposition.

Eleven kan föra enkla resonemang om eget och andras musicerande. Eleven kan även uttrycka sig på ett enkelt sätt om egna musikupplevelser samt beskriva och ge exempel på hur musik kan påverka människor. Dessutom kan eleven med viss säkerhet urskilja och ge exempel på musikaliska karaktärsdrag från olika genrer och kulturer samt medviss säkerhet ge exempel på instrument från olika instrumentgrupper.

http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/grundskoleutbildning/grundskola/musik






2013-11-16
22:17:56

Centralt innehåll år 4-6

Musicerande och musikskapande

 

  • Sång, melodispel och ackompanjemang i ensembleform i olika genrer.
  • Gehörsmusicerande efter musikaliska mönster, till exempel ackordföljder, perioder och kompmodeller.
  • Imitation och improvisation med röst och instrument, rytmer och toner.
  • Musikskapande med utgångspunkt i musikaliska mönster och former, till exempel ackordföljder och basgångar.
  • Musikframföranden.

 

Musikens verktyg

 

  • Röst- och hörselvård vid musikaliska aktiviteter, till exempel uppvärmningsövningar.
  • Hälsosamma ljudnivåer och olika typer av musikhörselskydd.
  • Rösten som instrument för olika vokala uttryck, till exempel sång, jojk och rap.
  • Ackord- och melodiinstrument, bas och slagverk för melodi- och rytmspel eller för ackompanjemang.
  • Rytm, klang och dynamik, tonhöjd, tempo, perioder, taktarter, vers och refräng som byggstenar för att komponera musik i olika genrer.
  • Musiksymboler, grafisk notation, noter och ackordbeteckningar.
  • Digitala verktyg för ljud- och musikskapande.

 

Musikens sammanhang och funktioner

 

  • Ljudets och musikens fysiska, tanke- och känslomässiga påverkan på människan i olika sammanhang. Hur musik används för påverkan och rekreation och i olika rituella sammanhang.
  • Ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om musicerande och om intryck samt upplevelser av musik.
  • Musik tillsammans med bild, text och dans. Hur olika estetiska uttryck kan samspela.
  • Indelningen i stråk-, blås-, sträng-, tangent- och slagverksinstrument.
  • Konstmusik, folkmusik och populärmusik från olika kulturer och deras musikaliska karaktärsdrag.

    http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/grundskoleutbildning/grundskola/musik

2013-11-16
22:16:00

Centralt innehåll år 1-3

Musicerande och musikskapande

 

  • Sång och spel i olika former: unison sång, kanon och växelsång samt ensemblespel.
  • Imitation och improvisation med rörelser, rytmer och toner.
  • Enkla former av musikskapande, till exempel med utgångspunkt i text eller bild.
  • Gestaltning av sånger och berättelser med ljud, rytmer och rörelser.

 

Musikens verktyg

 

  • Rösten som instrument med variation av rytm, klang och dynamik.
  • Slagverk, stränginstrument och tangentinstrument med variation av rytm, klang och dynamik.
  • Rytm, klang, dynamik och tonhöjd som byggstenar för att musicera och komponera musik.
  • Musiksymboler, bilder och tecken.

 

Musikens sammanhang och funktioner

 

  • Associationer, tankar, känslor och bilder som uppkommer när man lyssnar på musik.
  • Olika instrument från grupperna blås-, sträng-, tangent- och slagverksinstrument.
  • Hur instrumenten låter och ser ut.
  • Musik som knyter an till elevens vardagliga och högtidliga sammanhang, däribland nationalsången och några av de vanligaste psalmerna, samt inblickar i svensk och nordisk barnvisetradition.


    http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/grundskoleutbildning/grundskola/musik

2013-11-16
22:13:00

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet musik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper som gör det möjligt att delta i musikaliska sammanhang, både genom att själva musicera och genom att lyssna till musik.

Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att tillägna sig musik som uttrycksform och kommunikationsmedel. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskap att använda röst, musikinstrument, digitala verktyg samt musikaliska begrepp och symboler i olika musikaliska former och sammanhang.

Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla en musikalisk lyhördhet som gör det möjligt att i samarbete med andra skapa, bearbeta och framföra musik i olika former. Undervisningen ska ge eleverna både möjlighet att utveckla en tilltro till sin förmåga att sjunga och spela och ett intresse för att utveckla sin musikaliska kreativitet.

Genom undervisningen ska eleverna utveckla förmågan att uppleva och reflektera över musik. Elevernas erfarenheter av musik ska utmanas och fördjupas i mötet med andras musikaliska erfarenheter. Därigenom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar sina kunskaper om och förståelse för olika musikkulturer, såväl den egna som andras.

Genom undervisningen i ämnet musik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att


2013-11-16
22:12:57

Kursplan - Musik
Musik finns i alla kulturer och berör människor såväl kroppsligt som tanke- och känslomässigt. Musik som estetisk uttrycksform används i en mängd sammanhang, har olika funktioner och betyder olika saker för var och en av oss. Den är också en viktig del i människors sociala gemenskap och kan påverka individens identitetsutveckling. I vår tid förenas musik från skilda kulturer och epoker med andra konstformer i nya uttryck. Kunskaper om och i musik ökar möjligheterna att delta i samhällets kulturliv.
 
http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/grundskoleutbildning/grundskola/musik

2013-11-16
17:32:09

Välkommen
Hej och välkommen till denna musikblogg.